Onze blogs

Longtail of generiek zoekverkeer? 6 redenen om voor longtail te gaan
Longtail of generiek zoekverkeer? 6 redenen om voor longtail te gaan
Denk smal. Of gaat u als ondernemer misschien liever voor de massa? Zoveel mogelijk zoekverkeer binnen halen. Dat is wat we vaak willen. Toch kan het verstandig zijn om de massa links te laten liggen en voor longtail te gaan. De website inrichten op longtail zoekwoorden levert relevante bezoekers op, u kunt uw expertise laten zien én met longtail zoektermen sluit uw website feilloos aan op de laatste online trends! Interessant? Ik vertel graag waarom ik klanten regelmatig adviseer om smaller te denken: met longtail zoekmachineoptimalisatie

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Wat is longtail en wat levert het op? De woorden die gebruikt worden binnen een website bepalen voor een belangrijk deel welke bezoekers je binnenhaalt via zoekmachines als Google of Bing en hoeveel. Een voorbeeld: Verkoopt u parasols of verhuurt u machines? U kunt uw website inrichten op heel generieke termen zoals ‘parasols’ of ‘machineverhuur’. U kunt ook kiezen voor relevante en onderscheidende termen zoals ‘vierkante tuinparasols’, ‘grijze zweefparasol’ of ‘graafmachine huren Ede’. 

 
Het longtail zoekwoord ‘vierkante tuinparasol’ zorgt voor minder verkeer naar je website dan ‘parasol’. Toch kan het in veel voordeel opleveren:

1. Kom beter naar voren in zoekmachines

Op generieke zoekwoorden zoals ‘parasols’ is enorme concurrentie. Van grote websites, met grote autoriteit, die bovendien vaak al jaren bestaan. Op longtail zoekwoorden zit minder concurrentie en dus vergroot je je kansen om op de eerste pagina(s) van zoekmachines getoond te worden. Sneller en met minder inspanning.
longtail-zoektermen-seo

2. Longtail is trending

Gebruikers zoeken steeds vaker op een andere manier. Meer specifiek dan generiek. De redenen: vernieuwde techniek en ander gedrag van de internetgebruiker.
  • Voice search: 
    Frankwatching schreef al over voice search als SEO trend voor 2017. 20% van alle mobiele zoekopdrachten bestaat uit gesproken zoekopdrachten. Bij spreken gebruik je sneller meer woorden of zinnen dan bij schrijven: longtail.
  • Vraag gestuurde zoekopdrachten: 
    Zoekopdrachten, geschreven of gesproken, worden steeds specifieker en vragen om een concreet antwoord. Bijvoorbeeld de ‘How to’ opdrachten: Hoe plak ik een fietsband? Of concrete vragen: Wat kost een auto huren in Amsterdam? 
  • Gebruikers worden luier:
    Bezoekers willen direct antwoord: Zoeken, kijken en vooruit, één keertje doorklikken. Geen antwoord? Er wachten vele concurrenten.
  • De ‘suggesties’ van Google:
    Bij elke zoekopdracht geeft Google zelf aanvullende suggesties. Dit zijn meestal specifiekere longtail zoektermen die vaak worden aangeklikt.

3. Kans: laat uw expertise zien

Vertel waar u goed in bent en richt u bij uw teksten op wat de klant écht wil weten. Onderscheidende en overtuigende content om de concurrentie voor te zijn. Grote websites hebben grote autoriteit waarmee ze hoog getoond worden. Echter, zij missen vaak expertise. Uw kans: vertel uitgebreid en in detail over uw producten of diensten en wat de voordelen voor de klant zijn.

4. Meer tijd op de site en grotere kans op doorklikken

Door echt te schrijven wat uw potentiele klant wil weten, besteedt hij meer tijd op uw website. Bovendien vergroot deze specifieke informatie de kans dat de bezoeker doorklikt naar een volgende pagina. Tijdsbesteding en doorklikpercentage, factoren die Google waardeert!

5. Longtail is conversie verhogend

Het is eigenlijk heel logisch: iemand die zoekt op ‘grote grijze tuinparasol’ weet al beter wat hij wil kopen dan iemand die zoekt op ‘parasol’. De kans dat jouw geoptimaliseerde productpagina matcht met de wensen van de gebruiker is dus vele malen groter. Deze bezoeker zit verder in het aankoopproces en levert meer conversie op. 

6. Klein advertentiebudget? Meer resultaat met longtail

Hoe breder en generieker het zoekwoord, hoe hoger de advertentiekosten. Dus adverteert u met AdWords tekstadvertenties, Google shopping of Display? Focus op longtail zoektermen. Het bespaart budget en ook hierbij geldt: Het vergroot de kans op een betere conversie.
 
Denk smal en u kunt groot worden. Kunnen wij u helpen bij de inrichting van uw site? 
Neem gerust contact op, met mij of een van mijn collega marketeers.
Tags: SEO, online marketing, Longtail zoektermen, resultaat verhogen
Marjolein Van den Beld
Datum: 06 February 2017
Auteur: Marjolein Van den Beld
Om klanten te houden moet je ván ze houden!