Onze blogs

Wat is remarketing?
Wat is remarketing?
Wordt u ook wel eens achtervolgd door advertenties nadat u een website heeft bezocht? U heeft bijvoorbeeld op Zalando een paar schoenen bekeken en deze komt u vervolgens op allerlei websites als advertentie tegen. Dit zijn zogeheten Remarketing advertenties.
 
Remarketing of Retargeting is een online marketing methode waarmee gerichte advertenties getoond kunnen worden aan bezoekers die eerder uw website hebben bezocht. 
 
Bij de meeste webshops plaatst uiteindelijk slechts 1-2 % van de bezoekers een bestelling. Dit betekend dat 98-99% van de bezoekers geen bestelling plaatst. Met een remarketing campagne kunt u deze bezoekers alsnog overtuigen om toch die bestelling te plaatsen. 
 
Waarom zou deze bezoeker dan alsnog die bestelling plaatsen? 
De consument is anno 2017 erg kritisch. De prijs, kwaliteit & service zijn 3 belangrijke factoren die een consument in overweging neemt om uiteindelijk online een aankoop te doen. Verschillende producten & websites worden met elkaar vergeleken en reviews worden uitgebreid gelezen om er zeker van te zijn een goede aankoop te doen. Veel van de bezoekers die uw website voor het eerst bezoeken, zullen dus niet direct tot aankoop overgaan. Het is daarom van belang om meer op te vallen dan uw concurrenten, hierbij spelen goede reviews & prijs een belangrijke rol, maar ook de kracht van herhaling. 
 
De kracht van herhaling
Elke advertentie of reclameboodschap is gekoppeld aan een merknaam of product, echter worden we tegenwoordig geconfronteerd met duizenden reclameboodschappen per dag. Als we dit allemaal zouden moeten onthouden, dan zit ons brein snel vol met allemaal nutteloze informatie. Ons brein filtert alle irrelevante informatie en wordt alleen geprikkeld door de relevante informatie. Door een boodschap veel te herhalen, zal het brein deze informatie beter opslaan. Daarnaast zorgt een herhalende boodschap ervoor dat een consument sneller wordt overtuigd. Als een consument 3 keer hoort dat iets goed is, dan zal deze er sneller vanuit gaan dat dit daadwerkelijk ook echt goed is. Onderstaande 2 voorbeelden:
 
Voorbeeld 1:
Coca-Cola is een bedrijf met een enorme naamsbekendheid. Echter is de smaak van Coca-Cola nou echt beter dan de andere merken of zijn consumenten gaan geloven dat Coca-Cola lekkerder is? Coca-Cola reclames worden veel herhaald via verschillende kanalen (Tv, radio, offline reclame & Social Media). Ondanks dat een consument niet direct door een reclame wordt geprikkeld, wordt dit onbewust wel in het brein opgeslagen. De keuze in de supermarkt gaat dan in de meeste gevallen ook naar Coca-Cola. Herkenbaar? 
 
Onderstaande een interessant video waarin de Britse Derren Brown een experiment heeft uitgevoerd om te bekijken hoeveel informatie we onbewust opslaan. 
 

 
Voorbeeld 2: 
Een tijdje terug was ik online op zoek naar een pizzarette. Qua prijs bleek er weinig verschil te zitten tussen de verschillende aanbieders, dus ik besloot om nog niet te kopen. De dagen erna werd ik bestookt met allerlei advertenties over pizzarettes. Na 2 weken besloot ik om de pizzarette aan te gaan schaffen en viel de keuze direct op aanbieder die het meest was bijgebleven. Dit was de aanbieder die op verschillende kanalen (multichannel marketing) zoals marktplaats, bol.com & bovenaan in Google aanwezig was en waar ik de remarketing advertenties van te zien kreeg. Zonder bewuste reden kocht ik de pizzarette bij deze aanbieder.  Ik ging er vanuit dat die aanbieder wel goed moest zijn (kracht van herhaling).
 
Remarketing inzetten?
Bent u geïnteresseerd geraakt in de kracht van Remarketing? Maak gerust een afspraak om mogelijkheden te bespreken.
 
Tags: retargeting, marketing, remarketing
Erik Floor
Datum: 28 June 2017
Auteur: Erik Floor
Door de juiste marketingtechnieken te combineren streef ik naar een zo hoog mogelijk resultaat